0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بیماران دیابتی افت قند خون را جدی بگیرند

دسته بندی :دیابت 12 مهر 1398 پیمان صادقی 5486

کیان طب: اگرچه بسیاری از افراد، دیابت نوع دو را با افزایش سطح قند خون مرتبط می‌دانند حداقل میزان سطح قند خون نیز می‌تواند نشانه این بیماری باشد.

دیابت نوع دو بیماری است که بر اثر آن بدن قادر به کنترل سطح قند خون نیست که شایع‌ترین علامت آن بالا بودن سطح قند خون است. بیماری دیابت نوع دو شایع‌ترین شکل دیابت است و در صورتی‌که بیمار تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند به مشکلات جسمی کشنده از قبیل سکته مغزی و بیماری قلبی منجر شود.

انسولین هورمونی است که پانکراس تولید می‌کند و به عنوان فاکتوری عمل می‌کند که سطح قند خون را تنظیم و از بالا یا پایین رفتن غیر طبیعی آن جلوگیری می‌کند.

بدن افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند قادر به تولید هورمون انسولین است اما ماهیچه‌ها، بافت‌های چربی و سلول‌های کبدی نمی‌توانند میزان کافی از انسولین را به منظور تنظیم سطح قند خون جذب کنند بنابراین پانکراس انسولین بیشتری را برای جایگزینی این نارسایی تولید می‌کند.

هرچند با گذشت زمان توانایی پانکراس در تولید میزان کافی از انسولین کاهش می‌یابد و ارگان‌های بدن قادر نیستند انرژی کافی را برای برخورداری از عملکرد مناسب جذب کنند. این عارضه مقاومت به انسولین یا نارسایی سلول‌های ارگان‌های بدن در واکنش به انسولین خوانده می‌شود.

پایین بودن سطح قند خون

از طرف دیگر، افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند افت قابل توجه قند خون را نیز تجربه می‌کنند که خطرناک است. این شرایط که هیپوگلیسمی شناخته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که بدن فرد مبتلا به دیابت نوع دو قادر نیست بین داروی مصرفی و مواد غذایی مصرفی تعادل برقرار کند.

علائم هیپوگلیسمی

شایع‌ترین علامت هیپوگلیسمی میگرن است. مغز برای داشتن عملکرد صحیح به ذخیره کنترل شده گلوکز نیاز دارد. درصورتی‌که سطح قند خون بیش از حد طبیعی کاهش پیدا کند مغز اولین ارگانی است که تحت تاثیر این ناهنجاری قرار می‌گیرد بنابراین فرد با سردرد مواجه می‌شود. از دیگر علائم آن می‌توان به حالت تهوع، تعریق، احساس ضعف و کاهش دمای بدن اشاره کرد. همچنین در برخی مواقع افت فشار خون باعث می‌شود فرد به کما برود یا جان خود را از دست بدهد.

عوامل موثر در هیپوگلیسمی

مصرف مواد غذایی حاوی میزان قند بالا، حذف وعده‌های غذایی و رژیم غذایی سخت می‌تواند تاثیرگذار باشد. در این شرایط فرد بیشتر به سردرد و میگرن دچار می‌شود که با حالت تهوع خفیف همراه است.

درمان

مصرف مواد غذایی حاوی میزان قند پایین به پیشگیری از بروز این علائم کمک می‌کند. در حقیقت افرادی که بیشتر در معرض هیپوگلیسمی هستند نباید وعده غذایی صبحانه را حذف کنند. دنبال کردن رژیم غذایی سالم و متوازن، انجام مرتب حرکات ورزشی و نوشیدن میزان کافی آب علائم ناشی از دیابت نوع دو را تسکین می‌دهد.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    لینک کوتاه:
    0