0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

دیابتی‌ها و بایدها و نبایدهای روزه‌داری

دسته بندی :دیابت 30 اردیبهشت 1398 پیمان صادقی 6231

کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان زنجان گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی برای انسان‌ها است تا از بندگی نفس رها شده و با خویشتن‌داری در سایه این تمرین انسان‌ساز به جایگاه‌های بالاتر بندگی خدا دست یابند.

عصمت عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با دیابت و روزه‌داری، اظهار کرد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه‌داری را در سلامتی به خصوص بر روی گلوکز خون، فشارخون و سطوح چربی‌های خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده است. در طول روزه‌داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری اعمال خود را به انجام می‌رسانند، به عبارتی متابولیسم بدن نرمال می‌شود.

وی در رابطه با دیابت و روزه‌داری، افزود: دیابت (بیماری قند) جزو موارد ممنوعیت کامل روزه‌داری نیست، بلکه بسته به حالات مختلف و وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک، فرد می‌تواند برای روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد. بیماران دیابتی که قند خون‌شان به خوبی تحت کنترل است و مبتلا به بیماری‌های دیگر نیستند و به عبارت دیگر دیابت موجب صدمه به کلیه‌ها، چشم‌ها، قلب و دیگر اعضای‌شان نشده است و نیز بیمارانی که انسولین مصرف نمی‌کنند، روزه بگیرند. روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع دو که دیابت آنان به‌وسیله رژیم‌ غذایی کنترل شده، حتی دیابتی‌های دارای اضافه وزن می‌تواند به بهبود و درمان بیماری کمک کند.

عباسی در رابطه با توصیه‌های لازم برای افراد مبتلا به دیابت که توانایی روزه‌داری دارند، اظهار کرد: بیماران دیابتی در هر حال باید رژیمی را که پیش از ماه رمضان رعایت می‌کردند، رعایت کنند. آن‌ها نباید انرژی دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می‌شود (به خصوص آن‌هایی که از قند و شکر تهیه شده‌اند)، زیاده‌روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را مراعات کنند؛ چون افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و به‌طور کلی پرخوری در افراد دیابتی، منجر به افزایش قندخون و افزایش وزن خواهد شد.

وی یادآور شد: برای کنترل بهتر قند خون توصیه می‌شود که افراد دیابتی، قبل از سحر و بعد از افطار قند خون خود را با گلوکومتر چک کنند، در صورتی که قندخون دو ساعت پس از افطار بالای 250 بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری دریافتی خود در زمان افطار کم کند. اگر قند خون پیش از سحر بیش از 200 میلی‌گرم در دسی لیتر بود 20 درصد از میزان کالری دریافتی در زمان سحر باید کم شود.

این مسئول تصریح کرد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می‌کنند، اگر علایم افت قند خون (مانند ضعف و بی‌حالی شدید، عرق سرد فراوان تپش قلب، سرگیجه، تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و در نهایت بی هوش شدن) را در طول روز داشتند، باید سریع روزه خود را افطار کنند. در صورت احساس هرگونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قند خون، باید روزه را باز کنند.

وی در درباره بیمارانی که قصد روزه گرفتن دارند، افزود: بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه‌ها، مغز، قلب، چشم‌ها، دست‌ها و پاها و سایر ارگان‌های بدن شده‌اند که برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است پس از مشورت با پزشک متخصص روزه بگیرند. بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند باید حتماً نام داروهایی را که مصرف می کنند. خطرات افت قندخون (هیپوگلیسمی) را افزایش دهند. از جمله این داروها می‌توان به قرص گلی‌بنکلامید اشاره کرد. در چنین مواردی ممکن است پزشک متخصص داروی دیگری را که مناسب تر است جایگزین کرد.

عباسی در رابطه با افراد دیابتی که بهتر است روزه نگیرند، اظهار کرد: بیماران دیابتی که در طول روز نیز باید انسولین تزریق کنند بهتر است روزه نگیرند. مگر کسانی که میزان انسولین مصرفی آن‌ها زیاد نبوده و طی روز دچار افت قند خون نمی‌شوند. افراد مبتلا به دیابت (چه از نوع وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین) که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده‌اند و قند خون آن‌ها هنوز به حداقل قبولی نرسیده است.

وی ادامه داد: برای مثال قند خون قبل از سحری بالاتر از 350 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر بهتر است، روزه نگیرند. دیابتی‌های مبتلا به بیماری‌های دیگر مانند عفونت، پرفشاری خون کنترل نشده، آنژین، بیماری کلیوی و … که طبق تشخیص پزشک روزه برای آن‌ها ضرر دارد و اگر برای کنترل دیابت، لازم است در طول روزه نیز قرص مصرف شود، چنانچه مصرف قرص فراموش شود (در صورتی که قند خون بالا است) بهتر است آن روز را روزه نگیرند. در صورتی که با وجود شرایط زیر توانایی و تمایل داشتند روزه بگیرند با پزشک خود مشورت کنند.

کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان زنجان در رابطه با افراد مبتلا به فشارخون بالا و روزه‌داری، خاطرنشان کرد: روزه به کاهش پرفشاری خون کمک می‌کند. افراد مبتلا به پرفشاری خون، باید در طول روز، فشارخون خود را چک کنند. اگر بیمار فشارخون شدید دارد یا در طول روز، دچار تغییر و بالا رفتن ناگهانی فشار خون شود، نباید روزه بگیرد اما اگر در طول روز فشارخون فرد تغییر نکرد، روزه گرفتن موردی ندارد. مبتلایان به پرفشاری خون خفیف تا متوسط می‌توانند روزه بگیرند و روزه‌داری به کاهش فشار خون آنان کمک می‌کند اما باید با پزشک معالج خود برای داروهای‌شان مشورت کنند.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    لینک کوتاه:
    0