0

از عوامل غیر منتظره افزایش خطر ابتلا به دیابت

دسته بندی ها : آموزش دیابت ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ صفا کیانی 228 بازدید

کیان طب: این که گاهی اوقات با خود خلوت کرده و فعالیت هایی که به آنها علاقمند هستید را انجام دهید، خوب است، اما تنهایی بیش از حد به هیچ عنوان خوب نیست. پژوهش ها نشان داده اند که انزوای اجتماعی با خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند خورده است.

به گزارش کیان طب به نقل از عصرایران، اگر حتی اندکی به حفظ سلامت خود توجه داشته باشید، احتمالا از اصول پایه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شامل دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، انجام ورزش و حفظ وزن سالم آگاه هستید. اما این تمام داستان نیست.

به گزارش”پریونشن”، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند در ابتلا به دیابت نقش داشته باشند و حتی برخی از آنها بسیار عجیب و شگفت انگیز هستند.

  • عدم مصرف گلوتن بی نیاز از انجام این کار

اگر از نظر پزشکی نیازی به عدم مصرف گندم، جو، و چاودار ندارید، بهتر است این کار را انجام ندهید. مطالعه ای که توسط انجمن قلب آمریکا با حضور تقریبا ۲۰۰ هزار شرکت کننده بزرگسال انجام شد، نشان داد افرادی که به طور منظم گلوتن مصرف می کنند در مقایسه با آنهایی که از مصرف این ماده پرهیز می کنند، ۱۳ درصد احتمال کمتری دارد به دیابت مبتلا شوند.

افرادی که از مصرف گلوتن پرهیز می کنند به طور معمول کمتر از غلات کامل حاوی فیبر که نقش مهمی در کاهش خطر دیابت ایفا می کند، مصرف می کنند. رژیم های غذایی سرشار از فیبر با بهبود مقاومت به انسولین، کاهش التهاب، و کاهش فشار خون و کلسترول مرتبط هستند.

هنگام خرید غلات، نمونه های کامل (سبوس دار) را انتخاب کنید. غلات کامل نسبت به همتایان پالایش شده خود منابع بهتری برای فیبر و مواد مغذی هستند.

  • تنهایی

این که گاهی اوقات با خود خلوت کرده و فعالیت هایی که به آنها علاقمند هستید را انجام دهید، خوب است، اما تنهایی بیش از حد به هیچ عنوان خوب نیست. پژوهش ها نشان داده اند که انزوای اجتماعی با خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند خورده است. همچنین، این شرایط خطر زوال عقل را نیز افزایش می دهد. پژوهشی که در نشریه BMC Public Health منتشر شد، نشان داد زنانی در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال که در فعالیت های اجتماعی شرکت نمی کردند نسبت به همتایان اجتماعی‌تر خود ۱۱۲ درصد احتمال بیشتری داشت به دیابت مبتلا باشند.

پژوهشگران به خوبی ارتباط بین این دو را درک نکرده اند، اما افرادی که خود را از خانواده و دوستان جدا می کنند، احتمال بیشتری دارد به افسردگی مبتلا شوند که یک عامل خطرآفرین برای دیابت است.

  • کاهش مصرف قهوه

مطالعه ای که توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد افرادی که مصرف قهوه خود را بیش از یک فنجان در روز کاهش دادند در مقایسه با آنهایی که این تغییر را انجام ندادند، ۱۷ درصد احتمال بیشتری داشت تا به دیابت مبتلا شوند. افرادی که یک فنجان قهوه اضافی مصرف کرده بودند نیز شرایط بهتری را تجربه کرده و خطر ابتلا به دیابت برای آنها ۱۱ درصد کاهش داشت. این نتایج بر اساس مصرف قهوه کافئین‌دار به دست آمده بود.

کارشناسان اثر محافظتی قهوه را به خوبی درک نکرده اند، اما به نظر می رسد نوشیدن آن به بهبود سطوح قند خون پایدارتر کمک می کند. برای بهره‌مندی از فواید قهوه نباید به آن شکر یا شیرین کننده های دیگر اضافه کنید. اگر مزه‌ی تلخ قهوه را نمی توانید تحمل کنید از استویا برای بهبود مزه استفاده کنید.

  • استفاده از دهانشویه

عجیب به نظر می رسد، اما واقعیت دارد: طی مطالعه ای در دانشگاه آلاباما، افرادی که دو بار در روز از دهانشویه استفاده می کردند در مقایسه با آنهایی که هرگز از این محصولات استفاده نمی کردند، ۵۵ درصد احتمال بیشتری داشت طی مدت زمان سه ساله‌ی مطالعه دیابت نوع ۲ در آنها تشخیص داده شود.

پژوهش های بیشتری برای درک ارتباط بین این دو نیاز است، اما دهانشویه موجب از بین رفتن باکتری های دهان – هم باکتری های خوب و هم بد – می شود. برخی از باکتری های خوب در تنظیم قند خون نقش دارند و مرگ آنها می تواند حفظ سطوح پایدار قند خون را دشوار سازد.

پاکسازی دندان ها و لثه ها همچنان می تواند از سلامت کلی بدن پشتیبانی کند. اگر استفاده از دهانشویه بخشی از روال روزانه شما است با دندانپزشک خود در این مورد صحبت کنید. وی می تواند به شما در ارزیابی منافع و مضرات استفاده از دهانشویه کمک کند.

  • مصرف بیش از حد نمک

مصرف بیش از حد سدیم می تواند احتمال اضافه وزن و پرفشاری خون – دو عامل خطرآفرین برای دیابت – را افزایش دهد. همچنین، به گفته پژوهشگران سوئدی، مصرف بیش از حد نمک ممکن است اثر مستقیمی بر مقاومت به انسولین داشته باشد. در حقیقت، برای هر ۱,۰۰۰ میلی گرم سدیم اضافه مصرف شده توسط سوژه ها، خطر ابتلا به دیابت ۴۳ درصد افزایش یافته بود.

انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه ۲,۳۰۰ میلی گرم سدیم را توصیه کرده است. اگر بتوانید میزان مصرف خود را به ۱,۵۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید که حتی بهتر خواهد بود.

  • مصرف استاتین ها

داروها می توانند ابزار مهمی برای زیر کنترل نگه داشتن کلسترول باشند. اما تجزیه و تحلیل ۱۳ مطالعه در سال ۲۰۱۰ که شرایط ۹۱ هزار شرکت کننده را مورد بررسی قرار داده بودند، نشان داد که مصرف استاتین ها با اندکی افزایش خطر برای دیابت نوع ۲ نیز پیوند خورده است. مطالعه ای جدید که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد نیز نشان داد که استفاده از استاتین می تواند احتمال ابتلا به دیابت را به میزان ۳۶ درصد افزایش دهد.

ارتباط بین این دو به خوبی روشن نشده است. کلسترول بالا خود یکی از عوامل خطرآفرین برای دیابت است، از این رو افرادی که استاتین مصرف می کنند ممکن است از پیش در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشته باشند. با این وجود، زمانی که برای کنترل کلسترول باید کاری انجام دهید ارزیابی گزینه های موجود ارزشمند است. برای برخی افراد انتخاب های سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، انجام ورزش، و ترک سیگار ممکن است مسیر بهتری باشد.

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    متاسفیم! برای ثبت دیدگاه باید وارد شوید!

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!