0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

فشار خون از عوارض چاقی است

دسته بندی :دیابت 28 دی 1399 پیمان صادقی 4436

دیابت، فشار خون بالا، اختلالات چربی خون، بیماری های قلبی، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون بطنی، بیماری عروقی مغز، آسم و بیماری های دستگاه گوارش از جمله عوارض چاقی است.

بر اساس این گزارش، برگشت غذا از معده به مری، بیماری کبد چرب، استئو آرتریت و سرطان از دیگر عوارض چاقی به شمار می رود.

**دیابت
بررسی های کلینیک کاهش وزن بیمارستان سینا نشان داده است که ارتباط قوی و ثابت شده بین چاقی و دیابت نوع دو در زنان و مردان وجود دارد.

**فشار خون بالا
به نقل از این گزارش، بیماری فشار خون بالا با چاقی در ارتباط است و شیوع فشار خون بالا در افراد چاق بین 44 تا 52 درصد گزارش شده است.
بررسی ها ثابت کرده است که افزایش وزن، باعث افزایش خطر ایجاد بیماری فشار خون بالا و شدیدتر شدن آن می شود.

**اختلالات چربی خون
بنا به این گزارش، اختلالات چربی خون شامل افزایش سطح کلسترول، تری گلیسرید و کاهش سطح کلسترول مفید است.

**بیماری های قلبی
این گزارش حاکیست علاوه برنقش چاقی در افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، ارتباط بین چاقی و افزایش خطر بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و آریتمی ها شامل فیبریلاسیون بطنی و دهلیزی ثابت شده است.
ارتباط بین چاقی و نارسایی قلبی، یک ارتباط پیچیده است و برخی مطالعات نشان می دهد که خطر پیشرفت بیماری های قلبی به سمت نارسایی قلبی در افراد چاق دو برابر افراد با وزن طبیعی است.
در شمار زیادی از مطالعات، فعالیت غیر طبیعی انقباض بطن ها برای خونرسانی به همه بدن، در افراد چاق به اثبات رسیده است.

**آسم
شیوع آسم در افراد مبتلا به اضافه وزن، رو به افزایش است و 75 درصد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی به علت حمله آسم به بخش های اورژانس مراجعه می کنند و کاهش وزن بطور مشخصی باعث کاهش شدت علایم ناشی از آسم می شود.

**برگشت غذا از معده به مری
برگشت غذا از معده به مری از اختلالات شایعی است که ایجاد آن در اثر چاقی، ثابت شده است و برخی مطالعات افزایش شیوع تدریجی این مشکل را همزمان با افزایش شاخص توده بدن نشان داده است حتی برخی مطالعات ارتباط مشخصی بین چاقی و ایجاد التهابات در مری(ازوفاژیت) و آدنو کارسینوم(نوعی سرطان در مری) را ثابت کرده است.

**سنگ های صفراوی
چاقی بر ایجاد سنگ صفراوی تاثیر مستقیم دارد و یکی از عوامل خطر ایجاد این بیماری محسوب می شود. خطر ایجاد سنگ های صفراوی در افراد چاق، هفت برابر افراد با وزن طبیعی است و کاهش وزن ناگهانی نیز خود از عوامل خطر ایجاد سنگ های صفراوی است.

**کبد چرب
در کشورهای توسعه یافته، شیوع کبد چرب رو به افزایش است و این بیماری از شایع ترین علل ایجاد سیروز کبدی می باشد و سندرم متابولیک که چاقی از عوامل مرکزی آن است، بیشترین تاثیر را در ایجاد آن دارد.
بیماران مبتلا به کبد چرب، به طور چشمگیری به کاهش وزن پاسخ می دهند و 55 درصد کاهش وزن سبب بهبود چشمگیر و حتی بهبود کامل عملکرد کبدی در این افراد می شود.

**استئوآرتریت
افزایش واضحی در شیوع استئو آرتریت در اثر چاقی وجود دارد و ایجاد آرتروز در زانو و قوزک پا در اثر چاقی، بیشتر از سایر قسمت ها است. ثابت شده است که نه تنها چاقی اثر مستقیم بر ایجاد استئوآرتریت دارد بلکه کاهش وزن اثر چشمگیری بر بهبود علایم ناشی از آرتروز دارد.

**سرطان
گروه تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در رابطه با ارتباط چاقی و سرطان های مختلف تخمین زده است که حدود 4/1 تا 3/1 سرطان های سینه، روده بزرگ، رحم، کلیه و مری با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارند.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    لینک کوتاه:
    0